Saturday, 26 October 2013

Semua Kerana Bajet 2014

 
Suatu hari, encik tunang menelefon cik tunangnya.
Encik Tunang: "Saya nak beritahu awak berita penting."
Cik Tunang: "Apa dia, cepat sikit saya nak goreng keropok ni."
Encik Tunang: "Sabarlah. Saya harap awak pasrah."
Cik Tunang: "Kenapa ni awak? Awak nak kita putus ke?"
Encik Tunang: "Eh Eh Eh..tidak tidak.."
Cik Tunang: "Habis tu?"

Encik Tunang: "Kita kena tangguh perkahwinan kita ke tahun depan satu lagi."
Cik Tunang: "Kenapa?!!!!"
Encik Tunang: "Harga gula naik. Saya bajet RM5-10 ribu je kenduri kahwin. Sekarang dah naik, kos majlis kenduri naik sampai RM15 ribu. Mana saya ada duit on the spot."
Cik Tunang: "Ala, kita bagi air kosong ais je lah dekat tetamu yang hadir nanti. Tak perlulah air sirap! Kan boleh kurangkan bajet tu."
Encik Tunang: "Tak kira, saya nak air sirap jugak!"
Cik Tunang: "Air kosong ais je lah!!"
Encik Tunang: "Air sirap selasih ais gak!"
Cik Tunang: "Sudahlah awak. Baik saya nikah dengan orang lain je."
Encik Tunang: "Eh jangan..jangan..okay okay..air kosong ais okay.."
Cik Tunang: "Menu makanan kita semua kita tukar okay. Sebab saya nak nikah tahun ni jugak!"
Encik Tunang: "Awak nak menu apa?"
Cik Tunang: "Ikan tawar sahaja cicah sambal kicap. Kicap jangan beli cap kipas udang. Mahal tu. Lari bajet. Kicap soya paling murah je okay. Acar timun semua tu taknak. Barang-barang ada GST semua taknak."
Encik Tunang: "..................." (terdiam sambil berkata dalam hati, "ni dah memang betul2 bajet 2014")
Maka berlangsunglah pernikahan mereka selepas itu pada waktu yang ditentukan dengan penuh bajetnya. Yes, tanpa air sirap.
 
Huhuhu yang ni Kinah copy paste daripada wall Facebook. Semua kerana Bajet 2014. Jenuh gini weh confirm semua barang pasni naik. Nampak gayanya bajet nak nikah nanti cuma buat kenduri doa selamat jemput jiran tetangga dan saudara terdekat sudah. Simpan duit untuk yang akan datang pulak.



2 comments:

  1. hahaha..ini semua memang poyooo..adeh :P

    ReplyDelete
  2. majlis yang sederhana pun dah cukup kinah:)

    ReplyDelete